בטיחות מעל לכל

18.01.2015 | 12:25

מאת שי רוזנפלד

החדשנות בתחום הבטיחות הייתה נר לרגלי מרצדס מאז ומתמיד, והספרינטר החדש ממחיש זאת בצורה מרשימה עם חמש מערכות בטיחות חדשות שהופכות אותו לוואן הבטוח ביותר שיש

אחד הדגשים המרכזיים ביותר בפיתוח מרצדס ספרינטר החדש היה על מגוון מערכות בטיחות ועזר לנהג, חלקן בבכורה עולמית. חדשנות טכנולוגית בתחום הבטיחות אפיינה את מרצדס מתחילת דרכה לאורך למעלה מ-125 שנים, ומרצדס ספרינטר מביא את החלוציות הזו לשיא חדש בפלח רכבי העבודה.

מהנדסי מרצדס משוכנעים שהתוספת של מערכות בטיחות אלקטרוניות תעזור להפחית משמעותית את כמות וחמרת התאונות שנהגי ספרינטר מעורבים בהן, ויתרום לשיפור ניכר בסטטיסטיקת התאונות.

 מרצדס ספרינטר היה מאז השקתו בשנת 1995 ואן בטוח במיוחד עם ארבעה בלמי דיסק ומערכת ABS סטנדרטית, ומשנת 2002 רמת הבטיחות שלו הועצמה עוד יותר הודות להתקנת מערכת ESP שהפכה לסטנדרטית משנת 2004.

 מרצדס ספרינטר החדש בטוח עוד יותר, עם שלדה בטוחה ובעלת התנהגות כביש צפויה, היגוי מדויק ובלמי דיסק עמידים במיוחד. הוא מצויד גם בתאורת בלימה אדפטיבית שמזהירה את הרכבים מאחור במקרה של בלימת חירום, בפונקציית תזכורת לחגירת חגורת בטיחות לנהג, ובדור האחרון של מערכת ADAPTIVE ESP® המתחשבת בפעולתה בעומס הסרנים וכוללת בלמי ABS, מערכת בקרת משיכה ASR, מערכת לחלוקת כוחות בלימה EBD, מערכת למניעת התהפכות ROM, סייען בלימה BAS, מערכת לבקרת תת-היגוי EUC, כרית אוויר לנהג, מערכת אוטומטית לניגוב דיסקי הבלם בעת נסיעה בגשם, מערכת להכנת מערכת הבלימה למצב של בלימת חירום ElecTRONIC Brake Prefill. 

 אבל גם מגוון מערכות הבטיחות הרחב הזה לא סיפק את מהנדסי מרצדס, שבחרו כאמור להציג חמש מערכות בטיחות חדשות בספרינטר החדש. להלן פירוט המערכות ודרכי פעולתן.

 מערכת Crosswind Assist

 מרצדס ספרינטר הוא הואן הראשון בעולם המציע מערכת לפיצוי על השפעתן של רוחות צד חזקות. מערכת זו מגיבה בעת שמשבי רוח חזקים פוגעים בספרינטר, ומפצה וממתנת את ההשפעה שלהם על התנהגות הרכב. המערכת המבוססת על מערכת ה-ESP, מקבלת באופן רציף מידע ממערכת חיישנים, ומזהה כוחות שמופעלים על הרכב. בתגובה על המידע הזה. היא מסוגלת להפעיל את כל אחד מארבעת הבלמים בנפרד, ובולמת את הגלגל שמושפע ממשב הרוח. בלימה זו משפיעה על ההיגוי ומנועת מהרכב לסטות מכיוון הנסיעה.

 המערכת מסייעת לנהג לשמור על כיוון הנסיעה בעת פגיעתו של משב רוח חזק – למשל בנסיעה על גשר או בעת עקיפה – השפעת הרוח מופחתת במידה ניכרת, והנהג אינו צריך לבצע תיקוני היגוי. גם כאשר משב הרוח אינו פתאומי אלא מתמשך, המערכת מזהה אותו ואת הזווית בה הוא פוגע ברכב, ופועלת בהתאם.

 מערכת Crosswind Assist מופעלת במהירויות של 80 קמ”ש ויותר, ואופן פעולתה מתחשב לא רק במשבי הרוח אלא גם במהירות הרכב, משקל המטען ומיקומו, והתנהגות הנהג. במידה והנהג מבצע פעולות היגוי בתגובה למשבי רוח, המערכת מתאימה את עצמה ואת מידת התערבותה באופן אוטומטי, ובכל פעם שהיא נכנסת לפעולה היא מאותתת על כך לנהג באמצעות נורה בלוח המחוונים . מערכת זו, הראשונה בואן מסחרי, מותאמת במיוחד למרצדס ספרינטר ומכויילת בהתאם לדגם הספציפי, לגודלו ולשטח הפנים שלו.

 מערכת Collision Prevention Assist

 אי-שמירת מרחק הוא אחד הגורמים השכיחים ביותר לתאונות דרכים ומחקרים של מהנדסי מרצדס גילו שניתן למנוע חלק גדול מהתאונות הללו או לפחות להפחית את חומרתם באמצעות שימוש במערכות מבוססות רדאר.

 לראשונה בפלח הואנים המסחריים מוצעת מערכת למניעת תאונות גב-חזית המורכבת מפונקציית אזהרת קירבה ומסייען בלימה אדפטיבי. מערכת זו מתריעה בפני הנהג כאשר המרחק בינו לבין הרכב שלפניו קטן מדי, וכן כאשר יש סכנה מוחשית לתאונה ביניהם.

 הערכת מבוססת על רדאר המותקן בפגוש הקדמי מודד באופן רציף את המרחק בין הרכב לבין הרכב שמלפניו באותו הנתיב, וכן את המהירות היחסית של שני כלי הרכב. על סמך נתונים אלו, המערכת שפועלת ממהירות 30 קמ”ש ומעלה, מחשבת את המרחק הדרוש ובמידה ובפועל המרחק קטן יותר, היא מתריעה בפני הנהג.

 המערכת נדרכת ברגע שהיא מזהה רכב שנמצא לפניה, ומתריעה בפני הנהג באמצעות נורה בלוח המחוונים כאשר המרחק בינו לבין הרכב שמלפנים קטן מדי ואינו בטוח. פונקציית אזהרת הקירבה הדינמית נכנסת לפעולה כאשר הנהג מתקרב לרכב שלפניו, ויש הפרש גדול בין מהירויות שני כלי הרכב. אז, מופיעה התראה ויזואלית בלוח המחוונים וכן התרעה קולית שמזהירה את הנהג. התרעות אלו נותנות לנהג את האפשרות לבצע בלימה חריפה או תמרון התחמקות. המידה והנהג רוצה, הוא יכול לכבות המערכת.  

 מערכת Collision Prevention Assist כוללת גם את פונקציית Brake Assist Pro. פונקציה זו פעילה כל הזמן ברקע ומנטרת מצבי הנהיגה. היא נכנסת לפעולה כאשר מערכת אזהרת הקירבה מתריעה על כך שקיים רכב מלפנים, הנהג מתקרב אליו במהירות גבוהה או תוך כדי תאוצה לקראתו, המרחק בינו לבין הרכב שמלפנים מתקצר במהירות, והנהג אינו בולם בצורה חדה ורציפה.

 פונקציית Brake Assist Pro יכולה לסייע לבלימת חירום בהתאם למהירות הרכב, מהירות הרכב שמלפניו והמרחק ביניהם. במידה והנהג אינו בולם מספיק חזק, המערכת מתערבת ומוסיפה בדיוק את כוח הבלימה הדרוש בהתאם למצב על מנת למנוע תאונה. המערכת מגיבה גם במידה ומדובר בחפץ נייח ולא רק ברכב שנמצא בתנועה.

 לפעולות הנהג יש קדימות על פני המערכת, ואם למשל הנהג מתעשת ובולם בעוצמה לפני התרחשות תאונה, המערכת מזהה זאת ופועלת בהתאם. באותה העת, גם אם הנהג מבצע תמרון התחמקות – מוריד את רגלו מדוושת הבלם או לוחץ על דוושת התאוצה – המערכת תפסיק את התערבותה האקטיבית. 

 מערכת לניטור שטחים מתים Blind Spot Assist

 החלפת נתיבים בתנועה עירונית סואנת, ביצוע עקיפות והשתלבות בתנועה מהירה – בכל המצבים הללו הנהג נדרש לבצע החלטות בעלות משמעות בטיחותית בטווחי זמן קצרצרים. למרצדס ספרינטר מראות צד גדולות המספקות טווח ראייה רחב, אבל המערכת החדשה לניטור שטחים חתים – המוצעת לראשונה בפלח הוואנים המסחריים – משפרת משמעותית את יכולתו של הנהג לבצע החלטות נכונות.

 מערכת זו, המקובלת בפלח רכבי היוקרה, מופעלת במהירויות של 30 קמ”ש ומעלה, ומבוססת על ארבעה חיישני רדאר לטווח קצר. החיישנים ממוקמים בקורות האחוריות של הרכב בשני צידיו, ומכסות את האזורים הנמצאים בנתיבים מימין ומשמאל לרכב. כאשר אחד החיישנים מזהה רכב או אופנוע הנמצא בשטח המת של הנהג בשעה שהרכב נוסע, מופיע חיווי בצבע אדום על מראת הצד הרלבנטית(הימנית או השמאלית). אם המערכת מזהה שהנהג מאותת ורוצה לעבור נתיב למרות ההתרעה שקיבל, היא מתריעה שוב, הפעם גם בצורה קולית, והחיווי האדום על המראה מתחיל להבהב. מערכת זו ניתנת לביטול על ידי הנהג.

 מערכת סיוע לשמירת נתיב הנסיעה Lane Keeping Assist

 מעבר נתיב עשוי להיות מסוכן, אבל מצב מסוכן הרבה יותר הוא כזה בו הרכב עובר נתיב בשל הסחת דעת או חוסר ריכוז מצד הנהג. בדיוק בשביל מצבים כאלו מציעה מרצדס את מערכת הסיוע לשמירה על נתיב הנסיעה Lane Keeping Assist.

 מערכת זו משלבת טכנולוגיה מתקדמת: מצלמה הממוקמת מאחורי השמשה הקדמית מצלמת את הדרך שלפנים ומעבירה את המידע ליחידת בקרה אלקטרונית שמנתחת אותו. אם הספרינטר “מאיים” לחצות את קו הפרדה בכביש מבלי שהנהג מאותת או ללא שינויים במצב דוושות התאוצה והבלם, המערכת תסיק שהרכב עובר נתיב מבלי שהנהג התכוון לכך, ותתריע בפניו באמצעות חיווי קולי.

 מערכת זו, המופעלת ממהירות 60 קמ”ש ומעלה, מזהה קווי סימון לבנים או צהובים על הכביש, ולא רק מתריעה בפני מעבר נתיב בלתי מתוכנן אלא יכולה גם לעזור לשמור על הנתיב במקומות צרים וקשים לתמרון.

  מערכת תאורה Highbeam Assist

 שדה ראייה רחב הינו חיוני לנהיגה בטוחה, ונהיגה בחושך מאתגרת במיוחד בהיבט זה. כל דגמי הספרינטר מצוידים ביחידות תאורה גדולות וחזקות, ובכולם ניתן גם לבחור באופציה של פנסי בי-קסנון בעלי עוצמה גדולה במיוחד. 

 מערכת התאורה Highbeam Assist, הראשונה בפלח הוואנים, מבטיחה תאורה אופטימלית של הכביש על ידי הפעלה של קרן אור חזקה בהתאם לתנאי הדרך. כך, הכביש, הולכי רגל או נקודות מסוכנות במהלך הנסיעה מוארים וניתן לזהותם מוקדם יותר ובצורה אמינה יותר. באותה העת, מערכת זו מפחיתה את האפשרות שכלי רכב הבאים ממול יסונוורו וזאת מאחר וההמערכת מבוססת על מצלמה המותקנת מאחורי השמשה הקדמית, ומצלמת את הכביש שמלפנים. כשהמצלמה מזהה כלי רכב מלפנים, היא מפחיתה את עוצמת התאורה באופן אוטומטי ומחזירה אותה למצבה הרגיל.

 המערכת מסוגלת להבחין בין חפצים נעים לבין חפצים נייחים, ולאחר שהרכב שבא ממול חלף, עוצמת התאורה מוגברת שוב באופן אוטומטי. זאת ועוד, המערכת מבחינה גם בתאורת דרך ומגיבה לתאורת הרחוב או הכביש – כאשר נוסעים באזור מואר היטב עוצמת התאורה מופחתת שוב לרמה הרגילה.

 מערכת Highbeam Assist פועלת במהירויות של 35 קמ”ש ומעלה, וניתן להזמין אותה עם פנסי בי-קסנון או פנסי הלוגן.   

 זה עוד לא הכל…

 את חבילת הבטיחות המרשימה של הספרינטר ניתן להרחיב עוד יותר ולהתאים אותה בדיוק לצרכי הלקוח. ניתן להזמין מערכות בטיחות נוספות וביניהן: פנסי ערפל, פנסים עם תאורת פנייה, מערכת שטיפה לפנסים הקדמיים, מצלמת נסיעה לאחור, מערכת חיישני חניה PARKTRONIC, מערכת סיוע לזינוק בעלייה, חיישני גשם, כרית אוויר לנוסע, מערכת לניטור לחץ אוויר בצמיגים ועוד.   

 מלבד מערכות הבטיחות הפסיביות והאקטיביות של הספרינטר, יש חשיבות רבה גם לכך שהנהג יהיה רענן ורגוע, ומכאן להנדסת האנוש בתא הנהג. סביבת העבודה של הנהג בספרינטר החדש זכתה לדגש מיוחד, ותא הנהג מרווח ומתוכנן לנוחות מירבית: מושב הנהג נוח מאד ומספק שפע של תמיכה ואפשרות לכוונון הגובה על מנת להשיג תנוחת נהיגה טובה. לוח המחוונים מסודר וקל לקריאה, וכל המתגים, המנופים והכפתורים ממוקמים בהישג יד ובמיקום הגיוני ונוח לתפעול. מערכות חימום ומיזוג חזקות יחד עם בידוד רעשים טוב מבטיחים נסיעה רגועה גם למרחקים ארוכים, ושפע של תאי אחסון מקלים על סידור תא הנהג.  

 מחזית המחקר לכביש

 למרות שנהגי רכבי עבודה זוכים ללא מעט ביקורות, מחקר משותף של המכון הפדרלי הגרמני למחקרי תנועה BASt, מכון Dekra לחקר תאונות דרכים ואיגוד חברות התחבורה הגרמניות VDA שפורסם לאחרונה מגלה כי מעורבותם של וואנים בתאונות דרכים אינה גדולה מזו של מכוניות פרטיות. יתרה מזאת, אם מכניסים לשקלול את כמות כלי הרכב מכל פלח (מסחרי או פרטי) ואת הנסועה שלהם, מתגלה שוואנים מעורבים בתאונות דרכים פחות מאשר מכוניות פרטיות.

 סטטיסטיקת התאונות מגלה עוד שלמערכות בטיחות אלקטרוניות יש חשיבות רבה והשפעה חיובית בתחום זה. הצגתה של מערכת ה-ESP בספרינטר לפני כעשור הביאה לכך שכמות הספרינטרים שהיו מעורבים בתאונות כתוצאה ממעבר נתיב צנחה ב-39%. כשהושק הספרינטר דור שני בשנת 2006 והציג את מערכת ה-ADAPTIVE ESP שמתחשבת בפעולתה גם בעומס על הסרנים, כמות התאונות מסוג זה צנחה ב-28% נוספים, ובסך הכל מערכות אלו הביאו לירידה של כמחצית בכמות התאונות בטווח של שנים ספורות.

 אנשי המחקר והפיתוח של דיימלר האחראים לפיתוח מערכות הבטיחות החדשניות המותקנות בספרינטר מתבססים בעבודתם על מחקר אינטנסיבי. אחת המסקנות אליה הגיעו החוקרים היא שמערכות התרעה אלקטרוניות כדוגמת אלו המוזכרות בכתבה, מפחיתות את זמן התגובה של הנהג למצבים מסוכנים ב-0.2 שניות קריטיות.

 מערכות הבטיחות החדשות המוצעות במרצדס ספרינטר, חלקן לראשונה בכלי רכב מסחרי, לא רק הופכות אותו לואן הבטוח ביותר שיש, אלא חשוב הרבה יותר, יכולות להציל חיים.

באדיבות כלמוביל – הכתבה התפרסמה במקור במגזין הלקוחות Colmobil Pro של כלמוביל הובלה והיסעים, מהדורת ספטמבר 2014

לאתר כולמוביל, הקש כאן.

 

 

.

.

.